Hopp til innhold
© Mila Elisabeth Larvoll
Forestilling | Konsert | METEOR 2025 | Prøverommet | Sosial | Teater

Prøverommet på METEOR

med Ana Jorge & Vidden, Moana Le Meur, alphie hubbard, Sanghoon Lee og Emilie Beske, August Geerlings, Nora Lindelöw, June Yeom & Kenny Weber and Sandra Krah fra Akademi for scenekunst

Dato

Tid

Sted

Tilgjengelighet Ingen blackout Ingen scenerøyk eller dufter Ingen strobelys Med engelsk tekst/tale Med norsk tekst/tale Sittende eller sittemuligheter Tilgjengelig med rullestol

Prøverommet på METEOR presenterer en tverrfaglig blanding av lokale og tilreisende kunstnere: Ana Jorge & Vidden, Moana Le Meur, alphie hubbard, Sanghoon Lee.

Den andre halvdelen av programmet vil presentere kunstnere fra Akademi for scenekunst: Emilie Beske, August Geerlings, Nora Lindelöw, June Yeom & Kenny Weber og Sandra Krah.

Festivalutgavene av Prøverommet inneholder alltid noe ekstra, der nye forbindelser skapes mellom den lokale kunstscenen og besøkende. Kunstnerne er valgt ut gjennom en kombinasjon av Prøverommets løpende åpne utlysning og invitasjon. Siden dette foregår innenfor en teaterfestival, vil det være et spesielt fokus på teater og teatertilstøtende kunstformer.

Om kunstnere

Ana Jorge & Vidden

Ana Jorge (f. 1980) er en portugisisk selvlært, formskiftende kunstner med base i Bergen, som har jobbet med musikk og visuelle elementer siden 2010. Hun jobber med overheadprojektorer, håndlagde lyssystemer og hverdagslige husholdningsgjenstander for å skape improviserte visuelle verdener. Hennes liveopptredener forvandler foreldede enheter til lysinstrumenter, og skaper altoppslukende opplevelser der bilde, lyd og rom møtes.

Vidden er prosjektet til den Bergensbaserte kunstneren, DJ-en, liveartisten og eventkuratoren Said Warya. Vidden bruker håndlagde båndlooper og live-prosesserte synthlooper for å skape et rikt teksturert lydlandskap. Gjennom rekontekstualisering av kassetter, sampling, feltopptak og looping visker disse langformede komposisjonene ut sjangrene ambient, drone og elektronisk musikk.

For Prøverommet vil Vidden & Ana Jorge presentere et samarbeidende og teksturert live lydlandskap med visuelle elementer.

alphie hubbard

alphie hubbard (Storbritannia) jobber med drag, performance, installasjoner, skulpturer, tegninger og tekst for å utforske det flytende i forholdet til selvet og kroppen. De undersøker det personlige innenfor det politiske, og jobber med skeiv og transkjønneteori for å utforske kroppsliggjøring, kroppslig autonomi og konstruksjonen av identitet. De bruker drag som et politisk verktøy for å parodiere kjønnede normer med koreografi, lyd, video, kostymer og rekvisitter. De opptrer som en dragking under navnet ‘Magic Dyke’.

Untitled (man made) er en drag-tolkning av kunsthistorie som queerer kanonen. Den foreslår en leken metode for å hedre kunstnerne som har kommet foran oss, samtidig som den setter søkelyset på skeive og kjønnskomplekse tolkninger av ikoniske kunstverk.

Moana Le Meur

The Anger of the Dogs / A Common Occurrence er en performance som undersøker sinne, frykt, reaksjoner på trussel og dens etterspill, gjennom beskrivelser av drømmer og figuren til dyret fra Gévaudant, en halvt historisk, halvt mytisk ulvehund som skremte Frankrike på 1600-tallet.

Moana Le Meur er en multimediakunstner basert i Bergen. Gjennom tekst, performance, lyd og tekstil undersøker hun temaet tilfluktsteder/shelters og deres politikk.

Sanghoon Lee

Sanghoon Lee tilnærmer seg koreografi som et verktøy for filosofisk undersøkelse og dans som en manifestasjon av kontemplasjon. Hans praksis innebærer ofte å lage tekstbaserte dansepartiturer for å skape et tankelandskap som dansere kan gripe tak i, der selve gripehandlingen blir en improvisasjonsdans. What was, no longer is, and never was er en koreografisk undersøkelse av øyeblikket når grensen mellom sinn og kropp begynner å dekonstrueres.

Prosjektet vil stille spørsmål for å utforske videre; Kan koreografi være i stand til å skape en dans av oppløsning? Kan dans være en vedvarende handling av nedbrytning?

What was, no longer is, and never was bidragsytere:

Antonia Harke (GE/DK/NO) – Danser
Ingvild Bertelsen (NO) – Danser
Hee-Nam Son (KO) – Komponist

Emilie Beske

Emilie Beske (hun/hende/de/dem/ven) er performer og skabende scenekunstner med spiralerende rødder i teatret. Hun undersøger dramaturgi som bevægelse frem for linearitet. En undersøgelse, der begyndte i autofiktion og som siden hen har foldet sig ud til science fiction, spekulativ og radikal fiktion. I sine performances inviterer hun ofte monstret frem i scenelyset og lader mutation og slægtskab mødes. Senest har hun arbejdet med spiralen som form og proces ved hver dag at skabe én spiral på lysegult papir. Over 100 dage voksede det til værket 100 Spirals, som snart kan opleves bl.a. på Gamle Munch i Oslo. Til Prøverommet præsenterer Emilie performancen perFORMing the Spiral baseret på installationen 100 Spirals, hvor et spiralvæsen kropsliggører formen.

August S. Geerlings

August S. Geerlings er en antidisiplinær teaterskaper som avslører absurditeten i en transcendental virkelighet. August er forankret i poesi som han kombinerer med fysisk handlingskunst. August eksperimenterer med deformerende kropper og rituelle praksiser.

‘Orgel Retreat’: August skal fremføre Holy Organ Magic. Han skal utforske innsiden av en menneskekropp (til en medutøver) ved å magisk trekke ut (ikke-virkelige) organer i forskjellige størrelser, former, materialer og stoffer. Disse organene skal han gi en avgiftende organbehandling gjennom forskjellige handlinger (massasje, omforming, pleie) for å hjelpe dem med å komme seg etter et krevende samfunn, før de plasseres tilbake i kroppen, klare for den levende verden igjen.

Sandra Krah

Sandra Krah, født i 1981 i det tidligere DDR (Øst-Tyskland), er utdannet ergoterapeut, voksenpedagog og klovn. Hun studerer for tiden i det internasjonale programmet «Master in Performance» og er dermed en del av den siste generasjonen av NTA – Norsk Teaterhøgskole i Fredrikstad.

«Jeg er glad når jeg kan gjemme meg» eller «Jeg vil gjemme meg til det er fred i verden»

En klovn entrer en tom scene. Hun har på seg et overveiende hvitt kostyme. Klovnen begynner å gjemme seg. Hun leker gjemsel med seg selv og med publikum. Klovnens gjemsellek leker med samtidigheten mellom det synlige og det usynlige. Det er en klovneaktig lek der det å skjule noe avslører og gjør noe annet synlig. Klovnens gjemsellek inviterer publikum til å delta aktivt – både fysisk og mentalt. Med hvert nytt gjemmested (eller forsøk på å gjemme seg) blir det Yoko Ono en gang la vekt på i verket sitt Hide Me stadig tydeligere: Ingen kan egentlig gjemme seg.

June Yeom & Kenny Weber

June Yeom (hun/henne, Jiyun Yeom) er en sørkoreansk kunstner basert i Tyskland som studerer scene- og kostymedesign ved Hfbk Dresden. Hennes praksis er forankret i opplevelsen av å leve mellom kulturer og navigere i kompleksiteten av identitet, tilhørighet og synlighet. Hun arbeider ofte fra et fremmeds og utenforståendes perspektiv, og utforsker skiftende oppfatninger av de som eksisterer i utkanten – migranter, fremmede og de som er plassert utenfor dominerende fortellinger. Gjennom visuell historiefortelling, performance og installasjon undersøker arbeidet hennes det lagdelte selvet som formes av forskyvning, dialog og motsetning.

Kenny Weber (han/de) er en skeiv, stedsspesifikk performancekunstner som initierer avkoloniserende ritualer for å bli på scenen og utforsker relasjonelle kropper, dynamikk i systemer og romlige affekter. Han studerer for tiden mastergrad i performancekunst ved Akademi for scenekunst  og har bakgrunn innen visuell kunst og journalistikk.

Minnesavleiringer, bevisste eller ubevisste, hoper seg opp for å forme hvem vi er. For Prøverommet presenterer de ‘Body Scan’, en performance og installasjon som søker å bebo dette gapet, mellomrommet der minnet motstår faste kategorier. Ved å visualisere minner og deres perseptuelle ekko, stiller vi spørsmål ved hvordan våre opplevelser bæres, endres og gjenskapes i oss. Verket undersøker hvordan persepsjon medieres gjennom handlingen av å se, reflektere, projisere og bli projisert på. Kroppen blir både et fartøy og et grensesnitt, et cyborg-sted der forståelse og uttrykk sameksisterer i usikkerhet, suspendert mellom minne, rom, følelse og form.

Nora Lindelöw

Nora Lindelöw arbeider i skjæringspunktet mellom performance, motesemiotikk, lyd, levende bilder og installasjon. Hun eksisterer et sted mellom prosjektplaner og uferdig poesi.

Der skjønnhet og rot deler samme tallerken. Unsettling the table for my father er en performance forankret i moteritualer. Der catwalken blir et sted for kritikk snarere enn forbruk. Hun bruker formatet antrekkskreasjoner, dekking av et bord og porsjoner med mat, for å stille spørsmål ved makt, appetitt og skjønnhetsritualer. Utstillingen iscenesetter en konfrontasjon med autoritet: min far sitter som nøkkelvitne, både personlig betydningsfull og symbolsk representerende for den hvite mannlige figuren som dominerer toppsjiktet i motebransjen.

Hva er Prøverommet?

Prøverommet har holdt på siden 1998, de første 10 årene på BIT sin tidligere scene Teatergarasjen, og dukker nå opp på ulike steder i sesongen. Her er terskelen lav for å prøve ut nytt kunstnerisk materiale foran et publikum – i et hvilket som helst medium: dans, teater, poesi, visuell kunst eller musikk… Prøverommet er åpent for alle som ønsker å delta, det er bare å søke og besøke, med minst 10 arrangementer per år. Nærmere 2500 prosjekter er presentert så langt!

Følg med ved å melde deg på e-postliste under eller følge med på Instagram eller sjekke nettsiden proverommet.no

PRØVEROMMET NYHETSBREV

Meld deg på, og få nyheter om alle Prøverommets arrangementer rett i innboksen.